Sacha Dekker
20 december 2023

 

In december kwam de zevende lichting van het HYPE-netwerk, na een goede vierdaagse in Madrid, dit keer samen in Rotterdam. In dit verslag lees je wat we allemaal gedaan hebben deze dag.

De eendaagse stond in het teken van strategische autonomie. Een onderwerp dat steeds meer aandacht krijgt. De EU Global Strategy benoemt het streven naar strategische autonomie: “a more autonomous EU is one which is more able to act, together with its partners wherever possible, but alone when necessary” Dit streven komt o.a. terug op het gebied van defensie en buitenlandse handel. Door globalisering zijn we wereldwijd steeds afhankelijker van elkaar geworden. Tijdens bijvoorbeeld de corona-periode kwamen we erachter dat we binnen de EU bepaalde belangrijke producten en diensten niet direct tot onze beschikking hadden. Daarom wordt er nu gekeken naar hoe we kunnen samenwerken om de eigen Europese belangen te behartigen. Kortom een belangrijk onderwerp dus, waar we ons als HYPE graag nader over wilde laten informeren. De voorbereidingsgroep van deze eendaagse, bestaande uit zes leden van de huidige lichting, kwamen op het idee om het onderwerp strategische autonomie te bespreken bij een van de meest  belangrijke economische hubs van Nederland: de haven van Rotterdam. Door haar strategische ligging aan de Noordzee, is de haven van Rotterdam een van de toegangspoorten tot het Europese vasteland. Met een jaarlijks doorvoervolume van bijna 470 miljoen ton is de haven van Rotterdam veruit de grootste haven van de EU. Dit gegeven maakt de haven van Rotterdam van bijzonder (economisch) belang voor de EU, zeker in een tijd waarin handelspolitiek steeds belangrijker wordt en waarin de EU concurrerend probeert te blijven met betrekking tot de VS en China. Dit verschaft de haven en lidstaat Nederland een belangrijke strategische positie in de EU. Zeker een interessante plek om te bezoeken dus!

We begonnen deze ochtend met een gezamenlijke koffie om kort te bespreken wat we zouden gaan doen en om kort aandacht te besteden aan hoe het met ons allemaal gaat. Zeker dit laatste is belangrijk, des te meer vanwege de drukke periode zo richting de kerstvakantie. Het plan was om middels een watertaxi naar onze eerste bestemming te gaan, de RDM-loods, maar helaas gooide het weer roet in het eten; het was te mistig voor de taxi. Gelukkig was er een back-up plan en konden we ons op tijd melden bij de loods. Hier ontmoette we de heer Jouke Goslinga. Hij heeft ons een erg interessante rondleiding gegeven door de RDM-loods. Zo ontdekte we dat de loods als het ware uit twee delen bestaat: een onderwijs-deel en een deel voor ondernemers. We begonnen bij het gedeelte waar onderwijs centraal staat. In de loods, zo leerde we, zijn namelijk diverse onderwijsinstellingen actief, waaronder de Hogeschool Rotterdam en het Techniek College Rotterdam. Hier zagen we een ‘lab’ waar studenten kunnen werken met 3d-printers en laserprinters en zagen we in één van de ruimtes een volledig bruikbare auto staan. We leerde van Jouke dat elk jaar studenten de opdracht krijgen om zelf een auto te maken, inclusief een eigen gemaakte motor. Het is heel gaaf om te zien hoe studenten hun ideeën omzetten in dit soort mooie en innovatieve producten. Fijn dat de leerlingen hier de kans krijgen om theorie en praktijk te verenigen.

Daarna was het tijd om naar het andere gedeelte van de loods te lopen. In dit gedeelte zijn verschillende ondernemingen gevestigd die werken aan (maritieme) innovaties. Ook staat er een aqualab midden in de loods. We waren met name onder de indruk van het bedrijf ‘Coastruction’. Dit bedrijf houdt zich bezig met het ontwerpen, produceren en installeren van 3D-geprinte kunstmatige riffen om beschadigde rifsystemen te helpen herstellen en kwetsbare kustlijnen te beschermen. Veel dank aan de heer Goslinga voor deze interessante en leerzame rondleiding.

Toen was het tijd om een verdieping hoger te gaan in de loods en konden we een broodje eten. Tijdens de lunch sloten Willemijn Westerlaken en Marien van den Berg van Havenbedrijf Rotterdam aan. Zij konden ons alles vertellen over het werk van het bedrijf en gaven ons een mooi inzicht in hoe enorm het bedrijf is en welke uitdagingen en mogelijkheden zij in de toekomst zien. Denk daarbij aan de energietransitie en verdere uitbreiding van het bedrijf. Daarna konden we tijdens een kringgesprek al onze vragen stellen aan Djoeke Altena, Public Affairs Manager bij Neste en Huibert van Rossum, programmamanager Energietransitie en verduurzaming industrie van het havenbedrijf.  hen spraken we onder andere hoe de haven Co2-neutraal moet gaan worden, wat het Parijs-akkoord betekent voor de haven en wat de industrie nodig heeft van de overheid om verder te kunnen verduurzamen. Dank voor dit mooie gesprek!

Bij een bezoek aan de haven kan natuurlijk een rondvaart niet ontbreken. Ondanks dat het ons in de ochtend niet lukte met de watertaxi, kregen we gelukkig toch nog de kans om het water op te gaan. Op een grote catamaran keken we onze ogen uit in de haven. Een prachtig vaartocht. Veel dank aan het havenbedrijf Rotterdam dat we met jullie mee mochten varen.

We werden afgezet bij het centrum en vanaf hier was het een korte (en mooie) wandeling over de Erasmusbrug richting de afronding van ons programma. Bij een hapje en een drankje konden we reflecteren op deze leerzame en gave dag. Veel dank nogmaals aan alle sprekers.