In september is de zevende lichting van het HYPE-netwerk voor de laatste keer samen naar Brussel geweest voor een tweedaags werkbezoek. De tweedaagse stond in het teken van de Industrial deal. De Industrial deal is de opvolger van de Green Deal en richt zich op het verbeteren van het concurrentievermogen van de klimaatneutrale industrie van de EU en het versnellen van de transitie naar klimaatneutraliteit.
We begonnen de tweedaagse bij Bruegel. Bruegel is een van de bekendste Brusselse denktanks. Klanten zijn met name Europese centrale banken. Bruegel focust zich op verschillende onderzoeksgebieden, waaronder de banken en financiële markten, energie- en klimaatbeleid en de digitale economie. De focus ligt hierbij op het fiscale beleid. Bruegel publiceert meer dan 100 publicaties per jaar. Een aantal interessante onderwerpen van de afgelopen jaren zijn o.a. de bankunie, het stabiliteit- en groeifonds, duurzaamheidsanalyses en hoe deze moeten worden gemaakt en hoe landen minder afhankelijk kunnen worden van Russisch gas.
We spraken bij Bruegel met Giovanni Sgaravatti. Hij richt zich op energie- en klimaatbeleid en heeft onder andere onderzoek gedaan naar de hoogte van de gasvoorraden binnen Europa, hoe deze kunnen worden verduurzaamd en wat het nationale fiscale beleid was om gezinnen te helpen tijdens de gascrisis. Sgaravatti gaf aan dat er momenteel momentum is voor beleid dat voortkomt uit de Industrial deal. Dat is ook nodig; meer uniformiteit van beleid had geholpen tijdens de energiecrisis. Zo hielpen de rijkste EU-lidstaten de grote bedrijven door de gascrisis heen, terwijl deze bedrijven uit fiscaal- en klimaatoogpunt niet het meest efficiënt omgingen met gas. Dit werkte tegen het creëren van een equal level playing field. Daarnaast bespraken we de mogelijkheden van de CBAM (afkorting; Carbon Border Adjustment Mechanism) en blikten we alvast vooruit op onze volgende gesprekken door in te gaan op de Duitse auto-industrie en hoe deze ervoor staat.
Dat kwam goed uit, want onze volgende afspraak stond gepland bij ACEA. ACEA vertegenwoordigd een groot aantal automerken, waaronder Volvo en Ferrari. Deze merken produceren allemaal hun auto’s in Europa. Met ACEA spraken we onder andere over de uitdagingen waarvoor de auto-industrie staat, waaronder verduurzaming, de uitvoering van het Parijs-akkoord en de toenemende concurrentie vanuit China. Ook zijn er uitdagingen op het gebied van supply chains, zoals het verkrijgen van kritische grondstoffen. Daarnaast spelen er ook geopolitieke uitdagingen, waaronder de nasleep van de covidcrisis, de oorlog in Oekraïne en de gascrisis. Overal kun je daarnaast lezen hoe autoproducenten moeite hebben met het verkopen van elektrische auto’s.
Naast de technische aspecten, was het ook interessant om te horen hoe ACEA hun lobby aanpakt. Zo zijn ze momenteel bezig met iets wat zij ‘experimenteel lobbyen’ noemen. Hierbij zal er binnenkort een ware ‘pop-up’ worden geopend in Brussel (hou je ogen open Brusselaars!), waar de auto-industrie wordt tentoongesteld.
Als laatste inhoudelijke sessie van de dag gingen we op pad naar eFuel Alliance. We hebben gesproken met Lars Hummel, Head of Affairs. De eFuel Alliance is een vereniging met meer dan 170 bedrijven, verenigingen en consumentenorganisaties. Voorbeelden zijn Neste, BMW en Bosch. We spraken over wat eFuels precies zijn, hoe deze worden gemaakt en welke prioriteiten de vereniging heeft voor de aankomende jaren. Efuels zijn synthetische brandstoffen die met behulp van elektriciteit worden geproduceerd uit afgevangen koolstofdioxide of koolstofmonoxide, samen met waterstof, verkregen uit duurzame elektriciteitsbronnen zoals wind- en zonne-energie, of uit kernenergie. De eFuel Alliance heeft zich ten doel gesteld om de productie van synthetische, CO2-neutrale brandstoffen te bevorderen en te intensiveren. Een flink aantal van ons was nog niet bekend met deze brandstoffen, het was daarom erg interessant om te horen over de mogelijkheden van deze techniek en de uitdagingen die de Alliance momenteel nog ervaart.
In de avond mochten we op een andere manier onze hersens kraken; bij een escaperoom!
Op vrijdag spraken we met Ecopreneur. Ecopreneur is de Europese stichting voor duurzame (kleinere) bedrijven. We spraken met Maikel Laermann. Laermann vertegenwoordigd ‘ecopreneurs’; ongeveer 7000 kleine en 150 middelgrote bedrijven die bezig zijn met het maken van duurzame producten. Prioriteiten van Ecopreneur zijn o.a. een ambitieuze implementatie van de Green Deal, de invoering van True Pricing en de implementatie van regionale circulaire bedrijfshubs. De rode draad tijdens deze tweedaagse was de Industrial Deal. Met Ecopreneur spraken we daarom over hoe deze deal een rebrand is van de green deal, waarbij ligt op de business case van een klimaatneutrale industrie. Bedrijven zijn nodig om de groene transitie in te zetten; zij moeten daarin daarom door de Industrial Deal worden ondersteund. Ook bespraken we een aantal business cases en waarom lokale circulariteit de enige mogelijkheid is om als bedrijf volledig ‘groen’ te worden. Uiteraard kwam daarbij het voorbeeld van de nieuwe textielstrategie naar voren, aangezien de kledingindustrie de twee na meest vervuilende industrie is.
Om de dag af te sluiten bezochten we de Duitse Handels en Industrie Kamer (DIHK). Daar spraken we over hoe zij beleidsadvies geven aan Duitse bedrijven en hun interesses in Brussel vertegenwoordigen. Er zijn tientallen Duitse Handelskamers in Duitsland, de DIHK vertegenwoordigd hen allemaal in Brussel en Berlijn. We kregen uitleg over de organisatie, hoe ze gestructureerd zijn en worden gefinancierd. De DIHK legde uit hoe de meerderheid van Duitse commerciële wetten een Europese achtergrond hebben. Daarom is het van belang dat de DIHK ook in Brussel aanwezig is, om zo de interesses van de Duitse bedrijven aan te kunnen geven bij Europese beleidsmakers. Het gaat daarbij ook om informatie terugbrengen naar de bedrijven, zoals bijvoorbeeld over de goede kanten en mogelijkheden die de EU biedt.
Een interessante vraag vanuit HYPE: is de DIHK meer bezig met advocating of educating? Het ligt volgens de DIHK aan de periode, zo werden bijvoorbeeld tijdens de Europese verkiezingen bedrijven (virtueel) bezocht zodat de leden vragen konden stellen. Terwijl in andere periodes de DIHK zich met name richt op het vertegenwoordigen van de Duitse bedrijven. Ook spraken we over de uitdagen die de DIHK tegenkomt in het werk, waaronder één uitdaging die bij een aantal van onze leden heel herkenbaar is; namelijk hoe moeilijk het is om met vele leden tot één position paper te komen. Een laatste interessant feitje: volgend jaar zijn er weer verkiezingen in Duitsland. Zeker iets om in de gaten te houden!
Als laatste willen we graag alle sprekers hartelijk bedanken. We hebben een flink aantal interactieve en interessante sessies mogen volgen. Op naar de laatste eendaagse in november!
Ben jij na het lezen van dit verslag enthousiast geworden over het HYPE-netwerk? Meld je dan NU aan voor de nieuwe lichting. Meer info, zie: Lid worden? – HYPE (hypenetwerk.nl)